Tandarts de baare

3 tips om tandenknarsen te verhelpen

Geplaatst op

Knars je je tanden onbewust gedurende de dag? Of tijdens het slapen? Of klem je je tanden en kaken erg op elkaar. Dan kan dat nare gevolgen hebben aan je gebit en de oorzaak zijn van andere complicaties zoals pijn en spanningen in de nek, schouders, hoofdpijn en vermoeidheid. Om ervoor te zorgen dat je stopt met tandenknarsen of maatregelen treft om je gebit te beschermen geven we je graag een aantal tips.

Een anti-knarsbitje

Om je tanden te sparen kun je als het ware een soort knarsbeugel in doen. De goedkoopste en snelste manier om aan zo een ‘beugel’ te komen is een standaard bitje te bestellen bij mondzorgwinkels of webwinkels. Je zou je ‘knarsbitje’ ook kunnen laten maken door de tandarts. Dan weet je dat deze perfect aansluit op je gebit.

Ontspanningsoefeningen voor de mond

Veel spanning en stress kan resulteren in knarsetanden en kaakklemmen. Probeer met ontspanningsoefeningen voor de mond te zorgen voor een ontspannen gezicht en vooral ontspannen kaken. Druk je tong tegen de voorkant van je gehemelte en doe je mond met een langzaam tempo open en dicht. Herhaal deze oefening een aantal keer. Je kunt overal proberen te relaxen door te starten met ademhalingsoefeningen of door te mediteren. Hierbij leg je je focus op je ademhaling, wat een erg ontspannen effect heeft.

Botox tegen tandenknarsen

Een van de nieuwere manieren om tandenknarsen te verhelpen is door middel van Botox. Net als dat je natte zweetoksels kunt tegengaan met Botox. Is Botox ook in te zetten als anti-knarsmiddel. Hierbij spuit de arts Botox in je kaakspieren, zodat je minder kracht op je gebit kan zetten. Het is normaal dat je soms een aantal keer terug moet komen naar de kliniek om de behandeling te herhalen. Meer weten over botox tegen tandenknarsen? Ga naar Dokterfrodo.nl.